De wondere wereld van Design

Blog

Als vormgeefbureau zijn we altijd bezig met prikkels van buitenaf de laatste trends en ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Graag neem ik jullie mee in de wondere wereld van een designer met meningen, feiten, tips & tricks

Scroll

04-2019

Zoek ik een DTP-er of vormgever? Veel klanten weten dat niet! 

Een grafisch vormgever én DTP-er. Tsja, het kan. Maar kun je in beide écht goed zijn? DTP en vormgeving wordt vaak op één hoop gegooid en veel bedrijven denken dat ze een DTP-er nodig hebben maar zoeken een vormgever en andersom. Wat is nou het verschil tussen een DTP klus en een ontwerp klus? Dat is niet iets zwart-wit en daar zijn de meningen ook over verdeeld. Dit verhaal gaat dan ook over mijn perspectief over vormgeving en DTP.

Een vormgever zit meer op de concept ontwikkeling, kijkt naar het bedrijf, de doelgroep en de ambitie en zorgt ervoor dat daar een passende uitstraling bij ontworpen wordt. Onze werkwijze is daarin heel commercieel. Een bedrijf investeert in ons, niet omdat het moet maar omdat ze willen dat er meer omzet gegenereerd wordt. Met een passende uitstraling bereik je de juiste doelgroep en zul je ook meer omzet kunnen genereren. Als vormgever moet je creatief zijn, niet binnen hokjes denken en durven anders te zijn. Durven op te vallen.

Een DTP klus is als er al een ontwerp staat. Bijvoorbeeld een visitekaartje waarop de gegevens moeten worden aangepast, een ontwerp van Social Media berichten en alleen de content moet worden veranderen of een boek dat opgemaakt moet worden. Een secuur werkje waarin de details heel belangrijk zijn. Geen gekke woord-afbrekingen en de uitlijning moet strak zijn. Het is een precies en nauwkeurig klusje. Je moet wel creatief zijn, want als iets niet past moet je toch op een manier voor elkaar krijgen dat iets wel gaat passen zonder dat het ontwerp verwoest wordt. Als DTP-er ben je dus secuur, geordend en snel aan het werk. Dat zijn andere eigenschappen dan dat een vormgever heeft.

Ik dacht altijd dat ik het allebei was, maar nu ik Amber op kantoor heb zitten weet ik wel beter. We moeten ons bezig houden met waar we goed in zijn. Amber houd van het DTP werk. Boekwerken doorvoeren in een goede stijl. Secuur met uitlijning bezig zijn en teksten. Dan houd ik me bezig met het ontwerpen van Infographics, sales-tools voor bedrijven en communicatie uitingen waardoor een bedrijf meer omzet kan genereren.