De wondere wereld van Design

Blog

Als vormgeefbureau zijn we altijd bezig met prikkels van buitenaf de laatste trends en ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Graag neem ik jullie mee in de wondere wereld van een designer met meningen, feiten, tips & tricks

Scroll

04-2019

Een website ontwikkelen… Dat is toch niet zo moeilijk?

Je kent de reclame wel toch: Met een goede kop koffie en Jimdo maak je in een handomdraai een professionele website. En dat geloof je zelf? Dus er zijn zo veel bedrijven die websites bouwen (niet ontwerpen, maar bouwen) die daar hun boterham mee kunnen verdienen, terwijl jij met Wix of Jimdo of wat voor tool dan ook zelf een professionele website kan neerzetten? Dat is natuurlijk te mooi om waar te zijn. Bij een goed werkende website komt zo veel kijken. 

Om te beginnen een goed doordacht marketing plan hoe je gasten door je website heen gaan. Vervolgens een plan waar alle knoppen naar gekoppeld zijn, zodat je weet wat er gebeurd als je waar op klikt en je ook weet of er genoeg Call-to-action in de website zit. Dat is de fundering van je website. Op basis daarvan moet er een ontwerp gemaakt worden. Ook hierin moet goed gekeken worden naar de beeldtaal van het bedrijf. Wat spreekt je doelgroep aan, welke kleuren en welke vormen passen wel en welke passen niet bij het bedrijf. Allemaal zaken waar je niets mee kunt in een Template. 

Als dan het ontwerp af is moet alles nog geprogrammeerd worden. De technische bedrijven zorgen ervoor dat de website ook klopt. Natuurlijk heb je webdesign bureau’s die marketeers in dienst hebben voor het eerste traject, vormgevers voor het design en technische mensen die het programmeer-werk kunnen doen. Alles onder één dak. Maar iedere website heeft een andere specialiteit, moet op een andere manier over nagedacht worden. Wij werken met diverse bouwers. Niet één partij. Als het een website is die marketingtechnisch goed op de markt gezet moet worden (zoals bij restaurants of winkels) benaderen wij een andere bouwer dan dat er een systeem achter moet hangen met lastige functionaliteiten.

En dan het vindbaar zijn op Google en het onderhouden van je website. Hoe vaak wij horen: “Ik wil geen blog hoor, daar doen we dan toch niets mee. Alleen maar schadelijk voor de uitstraling van de website.” Klopt, maar geen blog is daar niet de oplossing voor. 2 uur per maand blokken in je agenda en een aantal stukjes schrijven is daar de oplossing voor. En als je dan echt gevonden wilt worden op Google, stuur je je teksten door naar een tekstschrijver die hem SEO optimaliseert. 

Google ziet wanneer een website “Statisch” of “Dynamisch” is. Maak jij een tijdloze website zodat klanten niet zien dat je er niets aan doet, ziet Google dat wel. Google wil dat de zoekresultaten relevante websites zijn. Websites waar hun bezoekers iets aan hebben. Een website die verouderd is, is voor hun niet relevant dus verdwijn je vanzelf in de zoekresultaten. Tenzij je gaat betalen natuurlijk.

Wil jij nou meer uit je website halen? Ga niet zelf knutselen. Het is écht een vak.